Telefony Xiaomi cieszą się globalną popularnością. Doceniamy wielość posiadanych przez nie funkcji, możliwość korzystania z nich nawet w trudnych warunkach, a przede wszystkim – cenę. To właśnie ona budzi zresztą także pewne wątpliwości nakazując nam zastanowić się nad tym, jak to właściwie możliwe, że telefony tej marki są tak tanie. Jeszcze nie tak dawno powiedzielibyśmy, że sekret kryje się w tym, że pochodzą z Chin, a tym samym niska cena jest synonimem niskiej jakości. Okazuje się jednak, że to właśnie wysoka jakość jest tym, co wyróżnia telefony Xiaomi na tle ich konkurentów. Na czym polega więc tajemnica ich sukcesu?
Odrobina historii
Jeśli chcemy zrozumieć, co sprawiło, że termin „tania chińszczyzna” stracił swoje pierwotne, negatywne znaczenie, musimy zacząć od przypomnienia sobie początków firmy Xiaomi. Jej historia nie ma zresztą zbyt wielu rozdziałów, firma została bowiem założona w roku 2010, a więc stosunkowo niedawno. Debiut pierwszego telefonu (Xiaomi Mi1) nie był zresztą wiele późniejszy i miał miejsce w roku 2011. Pierwsze produkty nowych dostawców telefonów komórkowych, zwykle są traktowane niczym ciekawostki. W tym wypadku jednak było inaczej. Od samego początku widać było, że chiński producent stara się upodobnić oferowane przez siebie produkty do telefonów firmy Apple. Już pierwsze modele potwierdziły zresztą, że będziemy mieli do czynienia z czymś więcej niż tylko z bezwstydnym kopiowaniem cudzych pomysłów. Telefony zaskakiwały niską ceną wyróżniającą się na tle innych modeli rynkowych przy jednoczesnej wysokiej jakości. Stała się ona jednym ze znaków rozpoznawczych firmy i jest nim do dziś.
Po pierwsze – tanie części
Szukając odpowiedzi na pytanie o to, co wpływa na niską cenę telefonów Xiaomi, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, że części wchodzące w skład naprawdę solidnych modeli, nie należą do drogich. Kolejne urządzenia opierają się na podobnych podzespołach. Nawet, jeśli nie są one produkowane bezpośrednio przez Xiaomi, firma zamawia je w tak dużych ilościach, że daje to jej możliwość negocjowania cen. Przedsiębiorstwo coraz odważniej wprowadza zresztą do sprzedaży podzespoły, za produkcję których samo jest odpowiedzialne. Jeśli ich jakość okaże się zadawalająca, telefony Xiaomi w przyszłości mogą być jeszcze tańsze niż dziś.
Oczywiście, choć jakość podzespołów nie budzi większych zastrzeżeń, producent musi decydować się na pewne kompromisy. Dość powszechną praktyką jest choćby oszczędzanie na obudowie, której jakość często pozostawia wiele do życzenia. Kupujący zdążyli też przyzwyczaić się do tego, że przy solidnej baterii w telefonie oraz sporej ilości RAM-u muszą godzić się z przeciętnym ekranem HD.
Jak powstają telefony Xiaomi?
Chcąc zrozumieć, co sprawia, że koszty telefonów Xiaomi nie są wysokie, warto przyjrzeć się także sposobowi ich projektowania oraz produkcji. W oczy rzuca się choćby to, że kolejne telefony są do siebie wyraźnie podobne. Owszem, mamy do czynienia z pewnym zmianami we wzornictwie, nie są one jednak wprowadzane tak często, jak u konkurencji. Znacznie bardziej popularne jest wprowadzanie przez Xiaomi jednego modelu, a następnie sprzedawanie go w różnych konfiguracjach.
Nietypowy marketing
Xiaomi to także firma, która promuje się nieco inaczej niż pozostali wiodący dostawcy telefonów komórkowych. Producent nie rezygnuje całkowicie z otwierania sklepów stacjonarnych doceniając ich możliwości. Prawdą jest jednak to, że koncentruje się przede wszystkim na sprzedaży za pośrednictwem Internetu, to zaś prowadzi do znaczącego obniżenia kosztów telefonów komórkowych. Nie trzeba ani wynajmować towarów, ani zatrudniać pracowników i ochroniarzy, a tym samym – maleje liczba osób, którym wypłaca się wynagrodzenie.
Także kampanie reklamowe Xiaomi bazują na nieco innych założeniach niż promocja innych telefonów komórkowych. Xiaomi nie stawia ani na wielkie bilbordy, ani na kampanie reklamowe z udziałem gwiazd sportu i muzyki. Nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z firmą nieobecną w przestrzeni publicznej. Przeciwnie, jest o niej bardzo głośno, Xiaomi umiejętnie wykorzystuje bowiem kanał komunikacji ciągle niedoceniany przez wielu konkurentów – media społecznościowe. To właśnie tam gromadzą się fani marki, z mediów społecznościowych najczęściej pochodzą też informacje na temat nowości i ciekawych promocji. Pomaga także tak zwany marketing wirusowy. Zadowolony użytkownik telefonu Xiaomi mówi o tym polecając model swoim znajomym. Marka przestaje być z tego powodu anonimowa.
Tanie i dobre
Czy zatem zakup telefonu Xiaomi jest dobrym posunięciem? Nietrudno się domyślić, że nie ma takiego modelu, który odpowiadałby każdemu. Jeśli jednak do tej pory unikaliśmy chińskiego producenta przede wszystkim z uwagi na niepokojąco niską cenę jego produktów, możemy pozbyć się przynajmniej części obaw. Telefony Xiaomi rzeczywiście są tanie, niczym nie ustępują jednak modelom wiodących marek. Imponujący udział w rynku notowany przez tę firmę jest zresztą tego najlepszym dowodem. Być może więc nadszedł już czas, abyśmy i my dali szansę solidnym modelom prosto z Chin.